Od 25 maja br. Wchodzi prawo zaostrzające konsekwencje cofania licznika. Cofnięcie licznika powoduje podniesienie jego wartości co od 25 maja będzie nielegalne a karą za dopuszczenie się przestępstwa będzie więzienie.
Kto ponosi odpowiedzialność?
Liczniki, pomimo że pozwalają się cofać, nie zostaną dodatkowo zabezpieczone. Cała odpowiedzialność za cofnięcie licznika spoczywać będzie na każdej osobie, która zleciła oraz wykonała zmianę wartości przebiegu.
Co grozi za cofnięcie licznika?
Nieuprawniona ingerencja wprowadzająca zmian w drogomierzu a ponadto wprowadzająca kupującego w błąd, będzie karalna, pozbawieniem wolności od 3 miesięcy do 5 lat więzienia. Oznacza to zakończenie pewnej gałęzi przemysłu, świadczącej usługi korekty liczników. Warto zwrócić również uwagę na fakt, że obecnie przebieg auta jest tylko rejestrowany na każdym badaniu technicznym.
Kto będzie mógł sprawdzać liczniki?
Nowe przepisy dają służbom mundurowym możliwość egzekwowania zmiany wartości drogomierzy dopiero do 1 stycznia 2020 roku. Wówczas policja będzie miała prawo podczas rutynowej kontroli sprawdzić stan licznika. Ponadto podobne prawo będą miały inne służby mundurowe uprawnione do kontroli pojazdów.
Co w przypadku wymiany licznika na nowy?
Kiedy właścicielowi pojazdu uszkodzi się licznik i wymieni go na nowy, będzie miał 14 dni, aby odwiedzić stację kontroli pojazdów i udokumentować ten fakt. Koszt tej usługi nie powinien przekroczyć wartości 100 zł. Osoby, które kupiły pojazd z cofniętym licznikiem zwolnione są z odpowiedzialności prawnej za dokonanie przestępstwa
Co z pojazdami sprowadzanymi?
Zmiany prawne w tym zakresie wejdą w życie dopiero w 2020 roku, wówczas stan licznika sprowadzanego pojazdu będzie rejestrowany przed rejestracją w kraju. Zmiany dotyczą także tych pojazdów, które nie będą sprawne technicznie.
Przepisy jednak wymagają dopracowania, gdyż cofnięcie licznika wciąż będzie możliwe poza granicami kraju, jeszcze przed sprowadzeniem auta do Polski. Elektroniczna usługa kontroli historii pojazdów nie obejmuje wszystkich krajów, co wciąż pozwala na manipulację w odmładzaniu pojazdów.