Sprzedaż nawet najwyższej jakości produktu czy usługi to niekiedy nie lada wyzwanie. Jeśli jesteś handlowcem lub pracujesz przy obsłudze klienta, coś zapewne o tym wiesz. Jak zatem zaprezentować swój produkt lub usługę tak, aby transakcja przebiegła pomyślnie?
Wykorzystywanie rekwizytów
Aby przekonać klienta do kupna Twojego produktu lub usługi, musisz postawić na atrakcyjny przekaz. Zanim skupisz się na samej rozmowie z odbiorcą i przygotujesz plan wypowiedzi, pomyśl zatem nad formalnymi aspektami prezentacji. Większość osób to wzrokowcy, którzy zapamiętują głównie obrazy. Dlatego najlepszym pomysłem będzie wykorzystanie podczas rozmowy z klientem pomocnych rekwizytów. Może być to na przykład wykorzystanie laptopa czy tabletu z przygotowaną wcześniej prezentacją multimedialną zawierającą przyjemne dla oka zdjęcia oferty, które będą podkreślały jej wszelkie atuty.
Tę samą rolę może odgrywać katalog sprzedażowy. Jest to często wykorzystywany przez handlowców rodzaj specjalnego i estetycznie wykonanego folderu zawierającego krótki opis oferty wraz z jej graficznym przedstawienie. W druk katalogów firmowych niewątpliwie warto zainwestować. Mogą one przyczynić się do zwiększenia atrakcyjności Twoich produktów lub usług poprzez silne oddziaływanie na wyobraźnię rozmówcy. Wykonanie takich folderów firmowych warto zlecić dobrym drukarniom katalogów, których pracownicy pomogą również w jego zaprojektowaniu i dopasowaniu do specyfiki Twojej branży.
Stosowanie języka korzyści
Komunikacja za pomocą języka korzyści to coś, o czym powinien pamiętać każdy handlowiec. Oznacza on skupienie się podczas rozmowy z klientem na tym, jakie konkretne korzyści będzie on czerpał ze skorzystania z Twojej oferty. Uzmysłowienie mu, że korzyści te znacznie przerastają koszty zakupu to sukces mogący być wstępem do udanej transakcji.
Wyróżnienie się na tle konkurencji
Podczas rozmowy z klientem zwróć szczególną uwagę na te cechy oferty, które wyróżniają ją na tle Twojej konkurencji. Może to być na przykład atrakcyjna cena, wyjątkowe cechy produktu lub usługi, jej przyjazność dla środowiska czy wiele innych przewag. W każdym razie ważne jest, aby mieć w zanadrzu kilka przekonujących argumentów mówiących, dlaczego akurat Twoja oferta jest warta kupna.
Uzasadnienie ceny
Zapewne doskonale znasz sytuacje, kiedy rozmówca jest już niemal zdecydowanie na skorzystanie z Twojej oferty, jego wątpliwość budzi jednak cena transakcji. Dlatego bardzo ważnym elementem negocjacji i prezentacji produktu lub usługi jest uzasadnienie jej wysokości– zazwyczaj zbyt wysokiej w opinii klienta (zdarza się również jednak, że zbyt niskiej – co może budzić wątpliwości co do jakości tego, co oferujesz).
Wezwanie do działania
Wezwanie to działanie (call to action) to jeden z głównych elementów nie tylko przekazu reklamowego, ale także negocjacji z klientem. Polega on na sugestywnym zachęceniu klienta do podjęcia konkretnego działania znacznie przybliżającego go do powzięcia decyzji o kupnie Twojego produktu bądź usługi. Może być to na przykład odwiedzenie firmowej strony internetowej czy mediów społecznościowych, wykonanie telefonu do konsultanta czy umówienie się na kolejne spotkanie.